Педагогічний інструментарій

Існує багато думок та теорій про вміння навчати інших. Хтось є прибічником ідей, що це талант і цього навчитись неможливо, хтось стверджує, що навчитись можна всьому, варто тільки захотіти та докласти певних зусиль. Але ніхто не сперечається з приводу того, що справжній педагог повинен володіти певними компетенціями (Професійна компетенція — здатність успішно діяти на основі практичного досвіду, умінь та знань при вирішенні поставлених професійних завдань). В різні часи педагог мав володіти відповідними базовими компетенціями без яких не міг проводити свою діяльність, починаючи від таких як — читання та письмо, до тих про які далі піде мова. Адже за даними одного з найбільших в світі виробників пам'яті для електроніки Hitachi, що були озвучені в Лондоні (Велика Британія) на Social Innovation Forum 16 липня 2015 року: "За останні 18 місяців людством було створено більше інформації ніж за всю його історію до цього". А ще, — у ці дні 25 років тому з'явився Інтернет.

1. Word

З'явився і змінив викладацьку палітру. В лексику і в практику увійшли терміни і поняття без яких не уявити навчальний процес. Так, саме такий звичний сьогодні всім продукт Майкрософту як Ворд, який входить до пакету Microsoft Office. Якщо порівнювати вміння користуватись цим інструментом для роботи в арсеналі сучасного викладача це як, скажімо, 100 років тому порівняти з базовою грамотністю педагога. Якщо ти сьогодні не вмієш користуватись Вордом, — все одно що  не вміти писати 100 років тому. Але, відомий факт, що 80% користувачів комп'ютерами уявляють лише на 20% на що здатен їхній комп'ютер. Така сама ситуація і з Вордом. Вчора було навіщо, — додавати фото, ділити текст на колонки, виділяти та підкреслювати важливі терміни, додавати діаграми та таблиці, вміти форматувати та надавати цілісної структури тексту. А в сьогоднішньому візуалізованому світі правильне оформлення не тільки подвоює ефективне сприйняття інформації, але й, що не менш важливо, привертає до неї увагу. А як важливо створювати гіперпосилання та враховувати фрагментацію персональних комп'ютерів студентів, їх програмного забезпечення під час надсилання та перевірки індивідуальних завдань, що інколи нівелює якісне і інформативне оформлення.

2. Power Point

Ще один продукт з базового пакету Microsoft Office. Теж вже не перше десятиліття дає варіанти для творчих викладачів створювати все нові і нові шляхи, та можливості презентувати власні педагогічні методи для кращого засвоєння інформації студентами. Адже багато викладачів використовують не правильно та не актуально можливості цієї, без сумніву, корисної для їх діяльності програми, дублюючи свої лекції на слайди або просто перекладаючи свою роботу з подання інформації на можливості Павер Поінта її відобразити, забуваючи про головне, що презентація є допоміжним інструментом у їхній роботі, який має навпаки привертати увагу до лекцій та промов, презентувати а не відтворювати головні деталі та повний зміст навчального матеріалу. Презентації сьогодні, це вже не тільки скупі, переобтяжені текстовим масивом слайди. Це вже відео та аудіо ряд послідовної та корисної інформації, де чітко можна відобразити і продемонструвати підтвердження фактажу, поданого викладачем.

3. Пошук

Вміння користуватись пошуком в мережі Інтерент, — також базовий елемент. Коли йдеться про роботу з комп'ютером, без цього вміння ваша діяльність перетворюється у роботу з друкарською машинкою, якщо такі ще пам'ятають. Сучасний викладач, повинен обов'язково вміти знаходити найсвіжішу, актуальну, корисну інформацію для своїх студентів. Адже вся інформація, яку тільки можна уявити, є в мережі. І викладач має вміти її знайти. Відділити навчальний контент від розважального. Переосмислити і подати в зручному та зрозумілому вигляді своїм студентам. Хоч Інтернет і порівнюють зі звалищем, де в реальному житті можна знайти золото та дорогоцінності. В Інтернеті їхнім еквівалентом є потрібна нам інформація, і вміти помічати та швидко її знаходити, формувати свою онлайн бібліотеку для інформаційного поводиря-викладача стало нині першочерговим.

4. Інтернет ресурси

І, безперечно, вже неможливо уявити викладача без власного сформованого кола сучасних веб-ресурсів, за допомогою яких він може проводити свою діяльність. Це і електронна пошта, і сторінка в соціальних мережах, і наявність широкого кола меседжерів, та інших інструментів для онлайн спілкування та комунікації зі студентами. Сучасний викладач повинен бути завжди доступний для студента та його запитань. Соціальні мережі, меседжери, емейли дають можливість мати безліч акаунтів і викладач може створити окремий для роботи, якщо не хоче поєднувати особистий з роботою. Але бути доступним таким чином для студентів він забов'язаний соціальним становищем та інформаційною епохою, аксіомою якої стало поняття — якщо тебе не існує в мережі, — тебе не існує взагалі.


5. Жага до новизни та можливостей сучасного світу

Викладач має постійно розвиватись. Щодо технічних новинок — не відставати від студентів. Помічати та розуміти зміни, вміти навчатись, не боятись просити про допомогу у власних студентів з приводу нових технологій та культурних течій. Вміти змінюватись, відходити від догм і... — володіти англійською мовою. Сьогодні цей компонент є одним з найважливішим, адже англійська мова перетворилась з власне мови на робочий інструмент, який відкриває можливість наукової і практичної діяльності. Вона є не найпоширенішою мовою у світі, але вона є мовою науки та нових технологій і всі інновації та новації поширюються англійською. Це підтверджується тим, що починаючи з 2000-го року Нобелівські премії в усіх категоріях (за виключенням літератури та миру) отримували працівники переважно американських університетів і тільки по одному разу до їх числа змогли приєднатись науковці з університетів Ізраїлю та Німеччини. Тому, володіючи англійською, викладач завжди буде в тренді інформаційного суспільства.
Отже, педагогіку активно корегує і вдосконалює час. Чи може просто робить ретуш?


Дана стаття була опублікована в тижневику "Освіта" 
№50, 16  —  23  грудня  2015 р. С.6.

Юрій Коноваленко, 
асистент кафедри 
педагогіки і психології вищої школи 
Національного педагогічного університету 
імені Михайла Драгоманова

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Як вчителю з користю використовувати соцмережі на уроках

Тьютори, Едвайсери, Коучі, Фасилітатори, Ментори, Наставники розбираємось хто це

Як отримати залік або допуск до іспиту, якщо ви ні разу не відвідували пари та не здавали жодних робіт