Онлайн-курси: диплом чи знання?
Задавали ми собі коли-небудь питання чи має продавець в
магазині диплом про вищу освіту? Чи має диплом інженера механік, який ремонтує
наші машини? Чи є диплом менеджера з туризму в нашого туроператора? А, скажімо,
коли однокласник вашої дочки, або сина, прийде переставити піратський Windows на ваш комп'ютер, або налаштувати WiFi мережу? Тут ви вже знаєте, — диплома
айтішника у нього нема, але ви переконані, він це зробить краще деяких
дипломованих. Тому
і запрошуєте саме його.
А ось зізнаймось собі, чи
досліджуємо ми біографії наших народних обранців — депутатів? Диплом, що мусить
в теорії підтверджувати знання, став ще однією безкінечною довідкою, дозволом,
документом за якими ми стоїмо в довжелезних бюрократичних чергах впродовж свого
життя. Таких прикладів можна навести сотні.
Проблема полягає в тому,
що на якомусь етапі стався злам, переосмислення цінностей та пріоритетів.
Підміна понять, поглядів та прагнень. Коли учень після школи почав йти у вищий
навчальний заклад не за знаннями, а саме за дипломом. Атмосфера в суспільстві
швидко підхопила негативну тенденцію і вона розповзлася по всій країні, як
ракова пухлина. Найтрагічніше, що ця проблема вразила дамбу, яка б мала
стримувати те розповзання, ця дамба це — викладацький склад ВНЗ. Це викладачі,
— які під тим натиском вимушені були піти, так би мовити, за течією, і змінити
свої критерії з оцінювання ЗНАНЬ студентів на оцінювання робіт, що виконали ті
студенти.
З цього моменту ми
отримали ситуацію, яку маємо сьогодні, коли випускників вищих навчальних
закладів не беруть на роботу, бо ті не мають навиків, бо знання, які б вони
мали отримати у ВНЗ замінили оцінки, і дипломи, що підтверджують отримання
оцінок, а не знань.
В наш час це питання
починає турбувати все більшу кількість молоді, її батьків, працедавців. Бо ми
опинились в такій ситуації, коли диплом найпрестижніших вищих навчальних
закладів України не гарантує стовідсоткового працевлаштування з належним
окладом і не підтверджує глибокі теоретичні знання випускника.
Яскраво ілюструє стан, який нині склався в вищій освіті, приклад більш схематичний, — з водійськими правами. Без Посвідчення виїхати на дорогу неможливо, його наявність перевіряє
державна автомобільна інспекція. Тому більшість здобувають посвідчення відомим
чином. Але і без знань правил руху та без вміння керувати автомобілем виїхати
на дорогу неможливо. Тому всі беруть приватні уроки у кваліфікованих водіїв-інструкторів.
Так, сьогодні Посвідчення водія і навики керування це дві цілком незалежні
справи. Щось дуже подібне стукає і в двері вищої школи.
Складається ситуація коли
диплом вищого навчального закладу перетворюється на певну формальність,
потрібний виключно для оформлення трудового договору з працедавцем відповідно
до юридичних вимог.
Одним з шляхів вирішення порушеної проблеми вже зайнялося саме суспільство, котре більше невзмозі миритись з важкою ситуацією в яку саме себе і завело. А от виявом такої боротьби постають нині різноманітні курси
майстерності з певних затребуваних галузей, де студенти отримують саме знання,
а не оцінки за виконанні завдання.
Першопрохідцем в цьому стала Ай-Ті (IT) сфера, галузь високих технологій, яка завжди перебуває в зоні пульсу і реагує миттєво, коли відчуває нестачу якісних кадрів для свого підживлення. Де новітні, свіжі, екстраординарні
ідеї цінуються більше від документів про освіту, які на даному етапі свідчать
лише їх наявність. А ініціатива он-лайн курсів надала вільний і головне
абсолютно безкоштовний доступ до найкращих навчальних можливостей всім бажаючим
і в Україні, і закордоном. Заповнивши Інтернет-сторінки і всі можливі засоби
доступу до інформації підручниками, текстами лекцій, програми, онлайн-курсами,
аби тільки залучити бажаючих і допомогти їм стати справді обізнаними, думаючими
та кваліфікованими працівниками для своїх галузей. А кращих випускників, за
результатами навчання, запрошувати на роботу в свої компанії та установи.
Інші галузі швидко помітили результат, і зрозуміли: треба діяти в такому ж ключі, що призвело до певного мейнстриму (англ. mainstream
— основна течія — термін, що позначає переважний напрямок у певній галузі (науковій, культурній, медійній тощо) для певного періоду часу. Часто вживається для позначення
яких-небудь "офіційних", масових тенденцій.).
І, нарешті, в останні роки до цього мейнстриму приєднались і деякі вищі навчальні заклади України, переважно через активних викладачів, які на базі вищих навчальних закладів започаткували викладання онлайн-курсів з певних дисциплін.
Першими масовими
онлайн-курсами можна вважати "Університет онлайн" — проект онлайн
курсів Київського національного університету імені Тараса Шевченка, який було
проведено минулого року. За його підсумками на перший в Україні масовий онлайн
курс "Бренд-менеджмент" Андрія Длігача зареєструвалося 8050 осіб, на
сайті "Університет онлайн" Київського національного університету
імені Тараса Шевченка.
За місяць роботи курсу "Бренд-менеджмент" сайт проекту "Університет онлайн" відвідали слухачі з 62 країн світу 52 550 разів. Вони переглянули більше 267 тисяч
сторінок сайту. Дивилися й слухали в Україні, Росії, США, Німеччині, Канаді,
Великій Британії, Австрії, Польщі, Італії та Нідерландах. Навіть у далекому
загадковому Китаї 32 особи знайшли час та бажання прослухати український курс
бренд-менеджменту. В Україні курс проходили у 163 містах і містечках.
Найчастіше у Києві, Харкові, Львові, Дніпропетровську та Донецьку.
Учасники курсу залишили
на сайті більше 1500 коментарів. І на кожне звернення організатори намагалися
відповідати оперативно та конструктивно. У легенду курсу увійшов викладач
Андрій Длігач, який виявляв справжні дива оперативності. Вдячні слухачі продовжують
йому писати навіть після закінчення курсу.
Ще кілька цікавих цифр:
46 850 відвідувань сайту було здійснено за допомогою комп'ютерів, 3 700
слухачів використовували планшети, а 2000 — смартфони. І ще така деталь: 56
відсотків слухачів першого українського масового онлайн курсу — жінки.
Найвагоміша вікова група — це слухачі від 24 до 35 років (54%). Друга за
чисельністю вікова група — молодь з 18 до 23 років (29%).
Важливо зазначити те, що
61% учасників — це працюючі професіонали, кожний четвертий слухач — студент,
15% — підприємці.
Тож прокоментувати
впровадження та проведення такого заходу можна словами Джеффа Безоса,
засновника компанії Amazon: "Якщо ви не хочете, щоб вас критикували, заради Бога,
не робіть нічого нового".
На українській багатій землі проросте будь-яке зерно і натхненні викладачі українських вищих навчальних закладів та просто не байдужі люди започаткували схожий за змістом проект "Prometheus" — це громадський проект масових відкритих онлайн-курсів. Мета якого — безкоштовно надати
найкращі навчальні можливості кожному громадянину України.
Першими курсами проекту
стали:
- "Історія України: від Другої
світової війни до сучасності" викладача КНУ ім. Тараса Шевченка Івана
Патриляка,
- "Фінансовий менеджмент"
викладача Києво-Могилянської бізнес-школи Олексія Геращенка,
- "Основи програмування мовою Python" викладача Національного
технічного університету України "КПІ" -Нікіти Павлюченка,
- "Розробка та аналіз
алгоритмів", викладача Національного технічного університету України
"КПІ" — Олексія Молчановського.
Масові відкриті
онлайн-курси — це революція в освіті. Сьогодні ми є свідками справжньої
революції в світовій освіті. Ще восени 2011 року Стенфордський університет
запропонував усім охочим безкоштовно прослухати три власні навчальні курси за
допомогою мережі Інтернет. Лише в одному з цих курсів тоді взяло участь близько
160 тисяч студентів з 190 країн світу. На червень 2014 року в світі існувало
вже близько 2600 МВОК (Масових відкритих онлайн-курсів). Масові онлайн курси
створюють десятки провідних університетів по всьому світу, а такі країни як
Франція, Китай та Йорданія заснували національні платформи МВОК.
Отже такі онлайн-курси дають можливість тим випускникам що мають вже дипломи і знання — оновити їх. А тим хто, нажаль, має можливо лише дипломи, — отримати
знання з нуля.
В кого сформувалась думка
після прочитаного вище, що це шлях в прірву, яка підірве і так вже слабку
довіру до вищих навчальних закладів, хочу заперечити. Такі безкоштовні
онлайн-курси можуть і повинні стати рекламою ВНЗ. Довести абітурієнту, що в
такому то певному університеті кращий рівень освіти ніж в інших. А пройшовши
безкоштовний курс, послухавши викладачів, оціни їх педагогічну майстерність,
зацікавитись конкретною дисципліною і вже вступивши, детальніше її опановувати
в університетських стінах. А не розглядати привабливі посмішки викладачів і
випускників з рекламних буклетів, які роздають абітурієнтам під час "Днів
відкритих дверей". Саме за такого, поглибленого, через онлайн-курси,
знайомства з університетом і його викладачами, майбутній студент зможе чітко
уявити, що він, вступивши до обраного університету, буде мати справу з глибоко
фаховими викладачами. І отримуватиме — знання. А ще: таким чином образ
викладача з сьогоднішнього, вибачте за правду, але так і є, бідного й
нещасного, перетворюватиметься в уяві студента на популярного і поважного. Це
також призведе до боротьби університетів за передових, сучасних викладачів і
зможе підняти їх матеріальний рівень. А інших, — спонукати до проведення більш
плідної наукової роботи, яка б змогла популяризувати їх. Адже студентство у
переважній більшості любить популярних людей, прислухається саме до їхніх
думок, і хоче бути на них схожим.
Висновком можуть слугувати такі
наступні міркування. Сьогодні маємо ситуацію замкнену колом "чому дурні бо
бідні, чому бідні бо дурні". Вийти з цього кола можна тільки шляхом
впровадження ось таких інновацій, які за своєю суттю є еволюцією, як перехід
від чорнильниці й пера до кулькової ручки, від друкарської машинки до комп'ютера
і принтера… Для впровадження їх не потрібно скаржитись на брак коштів. Адже
вони тут не потрібні. Бо у кожного викладача, і в кожного ВНЗ існує
відеоапаратура, яка б дозволила зняти цикл роликів і розмістити на
університетських сайтах, або скористатись платформою http://prometheus.org.ua/, або будь-якою іншою схожого
змісту. Сьогодні час змін, і якщо не повернути нормальні алгоритми згідно яких
диплом вищого навчального закладу є наочним підтвердженням наших знань, можна
втратити не тільки знання але й майбутнє.
Юрій Коноваленко
аспірант кафедри педагогіки і психології вищої школи Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
Дана стаття була опублікована в тижневику "Освіта". №48 12-19 листопада 2014. С.5.
Коментарі
Дописати коментар